Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

tisdag 12 januari 2010

Reklamradion, biblioteken och mitt gym; en sammanfattning

Det sämsta med gymmet där jag går är att de ibland spelar reklamradio i högtalarna. Jag förstår ärligt talat inte hur någon i längden orkar lyssna på något dylikt, oavsett vilken reklamkanal det är. Allt jag hört är ungefär lika dåligt. Det är lika mycket reklam som musik och där emellan några överdrivet hurtiga reportrar som är slängda i käften på ett närmast maniskt vis.

Mellansnacket på reklamradiostationerna får mig att tänka på situationer när jag varit i sällskap någon som tycker det är oerhört pinsamt när det blir tyst, som brutalt okänsligt fortsätter att häva ur sig den ena kvickheten efter den andra och ökar tempot på replikerna eftersom det blir tyst runt omkring då resten av sällskapet slutat vara artiga utan istället sitter och håller i sig själva för att inte genom våld få tyst på pratkvarnen. Stilen var kanske originell på 80-talet med P3s Clabbe och rakt över disc, men så här 30 år senare så känns det som tämligen mjugg underhållning. Tacka vet jag P1! Tror inte att dessa reklamradiokanaler kommer att kunna överleva särskilt många år till nu när vi har spotify.

Ja i dag när jag lyssnade på reklaminslagen så fick jag lära mig att man kan ringa till 118 188 och få svar på hur ord definieras. Oj tänker jag, de tar betalt för en biblioteksfråga skulle man kunna säga. Jag funderar på att skriva ett brev till reklambyrån som marknadsför 118 118 och tipsa dem om att de kan säga i sin radioreklam att man kan ringa dit och för att få reda på om en viss bok finns inne på det närmaste biblioteket. Det skulle vara så kul om de körde en sådan reklamkampanj. Huga vad bibliotekarierna skulle bli sura! Uppretade och förtvivlade för att de kommersiella krafterna nu tar över deras områden. När de istället borde bli glada för att företaget gör gratisreklam för biblioteken. Ja för ringer man till 118 188 för att få reda på om en bok finns inne så går man säkert till biblioteket för att låna boken. Väl där så förstår de nog att man kostnadsfritt kan ringa till biblioteket för att få svar på frågor.

Ibland tycker jag att folk i min egen bransch har fokus på helt fel saker. Ja inte i biblioteksdebatten , den är bra, men det är inte särskilt många som engagerar sig. Och när folk verkligen bryr sig så kan man ge sig fan på att det handlar om att de är sura för att någon utomstående icke tillräckligt biblioteksfähig person lagt sig i. Som om det inte är bra att andra intresserar sig. För det är ju brukarna, inte vi själva som ger oss vårt yttersta existensberättigande.

Nej nu överdrev jag och var elak. Förlåt. Som kår är vi egentligen toppen! Men för mig är det ett positivt sätt att vara kritisk, ja det låter konstigt, men jag har aldrig påstått något annat än att jag är konstig.

Tillbaka till gymmet. När jag är klar med min styrketräning så brukar jag alltid ställa mig i en slags löpmaskin i femton minuter Jag brukar vilja sluta med en bra låt. Men den här gången var det reklaminslag när jag stått på maskinen i 14 minuter. Då bestämde jag mig för att springa tills jag kunde avsluta med en låt. Jag höll på i 21 minuter. Det var alltså reklam och 23 sekunder väder i minst 6 minuter. Dessutom fick jag avsluta med en dålig låt, det var bland det värsta jag hört. Men ändå, tack vare reklamen så fick jag alltså ett hårdare träningspass i dag. Vissa värden har ändå det kommersiella. I dag hela sex minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar