Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

söndag 21 november 2010

Extremt lättlagad het räkgryta

Vi har alltid räkor i frysen. En rätt som jag kom på förra veckan är den här.

Extremt lättlagad het räkgryta

3 personer
Man använder
räkor
paprika
creme fraiche med paprika och chilli
rucola sallad
spiralmakaroner


Man häller ut frusna räkor på en bricka så att hela brickan täcks. Jag vet alltså inte hur mycket det väger, men ungefär 6-700 gram skulle jag gissa. När man skalat räkorna så slänger man givetvis inte skalet utan kokar en fond på dem. Häller på 1 liter vatten och lagerblad och hela svartpepparkorn och låt det hela koka i 20-25 minuter. Sila bort skalen Det finns säkert seriösa recept på det här med att koka fond av räkskal.Jag har aldrig sett något recept men alltid gjort så här, det funkar bra tycker jag. Tycker det är onödigt att slänga saker som kan tas till vara. Lite av fonden skall du använda till räkrätten, resten fryser du in.
Under tiden finhackar man en paprika. Det är i och för sig paprika i cremefraichen men det är bra att ta lite fräscha upp färsk paprika. Stek paprikan i olja eller smör. Häll på cirka 80 cl av fonden och sedan 2 burkar creme fraiche med paprika och chili. Låt koka på låg värme under tiden som du kokar upp vatten till pasta och kokar pasta. Slutligen när pastan är klar så häller du räkorna i cremefraiche blandningen så att de blir varma. Häll sedan pasta i djupa tallrikar. Fördela omedelbart all räkgryta över pastan. Toppa med en näve rucola överst på varje tallrik och ät genast. Servera till ett vitt smakrikt och fylligt vin. Förr bytte jag alltid till rött vin när hösten kom och höll mig till rött över hela vintern. Men i år skall jag försöka lura mig själv och fortsätta med vitt vin och se ifall det kan hålla kvar lite sommarkänsla i kroppen på mig. Madeleinekaketricket.

3 kommentarer:

  1. Har vi alltid räkor i frysen? Jaha. Rättelse: Vi har räkor när willys har någon varukampanj där man säljer räkor till nedsatt pris.

    SvaraRadera
  2. I´m a storyteller! Willys och varukampanj är definitivt inga ord som passar i mina berättelser. Du måste väl ha märkt tidigare, käre make, att jag inte har några som helst ambitioner att stå för någon slags sanning i min blogg. Jag måste väl värna om vårt privatliv och herregud jag är från Värmland. En god historia.

    SvaraRadera
  3. alltså sanningen. jag försöker ge belägg för allt jag skriver som inte handlar om privatlivet. Men om privata saker så tycker jag väl inte det är så viktigt, eller snarare bra att inte hålla mig till sanningen helt och hållet. Som privatperson är jag ointressant i sammanhanget.

    SvaraRadera