Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

fredag 15 januari 2010

Haiti och hjälpen från KIna

Det fruktansvärda har hänt i Haiti. Svårt och greppa och lätt att känna sig skyldig. Här sitter jag och mår lite dåligt för att jag åt för mycket chips i går, låter min hjärna ockuperas med ickeproblem för att jag är så van vid det, för att det är så gör vi här i min del av världen. Går omkring och tänker på oss själva. Uppfyllda av oss själva och våra dåliga självförtroende. Jag vet inte vad jag skall göra för Haiti, men förmodligen kommer jag att avbeställa de stora mängder årgångsvin som jag väntar och skänka de pengarna till Röda Korset istället.

För visst skänker folk pengar
. Det är väl åtminstone något som man kan tacka globaliseringen för. Det är svårt att värja sig när bilderna kommer direkt in vardagsrummet där vi sitter med våra chipspåsar, vinglas och triviala problem som vi odlar med värsta ivern. Många mår bra av att skänka en slant till de nödställda, vissa blommar till och med upp. Jag försöker att tänka att det handlar om heder och att det inte är något speciellt ärofyllt att hjälpa till, utan att det är vår plikt. Fast viktigast av allt är att de enskilda länderna och världssamfundet ställer upp. Jag kommer att skänka pengar till Röda Korset men gillar verkligen inte tanken på att världskatastrofer skall vara beroende av enskilda donationer, till och med få folk att känna sig som goda människor för att de skänker en slant till det katastrofdrabbade området. När stora delar av vår välfärd bygger på att hålla den fattiga världen fattig. Nej viktigast av allt i sådana här situationer är naturligtvis förebyggande arbete som att jobba för en solidarisk politik.

I dagens tidning (DN del 1 sidan 18) står det att av katastrofhjälpen till Haiti så är i dag de enskilda donationerna störst, det står för 135 miljoner dollar. Enskilda hjälporganisationer står för 105 miljoner dollar och sen kommer USA med 100 miljoner dollar. Amerikanarna ställer upp med 5600 soldater, 300 sjukvårdare, 1 hangarfartyg, 19 helikoptrar och ambulansfartyg. Lilla Sverige med 1 it-tekniker, 20 vårdpersonal, och genom ett nordiskt samarbete ett basläger för 200 FN-anställda. Stormakten Kina ställer upp med 50 räddningsarbetare och 3 spårhundar. No further comments

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar