Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

söndag 3 januari 2010

Chockar med ett matinslag

Januari är en månad då många av oss har ont om pengar. Paradoxalt nog så brukar mataffärerna rea ut julmaten, det tar sällan slut förrän i februari. Det är liksom svårt att fatta ett intresse för kokt skinka i mitten av januari, hur fattig man än är. Fast det är klart, om man är riktigt fattig så, visst går det. I dag har jag sett att mataffärerna rear ut oknäckta nötter och dem kan man faktiskt använda till att göra pesto.

Om man orkar knäcka dem förståss.Jag gör pesto ganska ofta och även om det är pinjenötter i originalrecepten så tycker jag nog att det är minst lika gott med valnötter, hasselnötter eller cashewnötter. Om ni tittar på vad som är i den köpta burkpeston så ser man att det även i dessa burkar är andra nötter i sig än pinje, som är väldigt gott men sablans dyrt. Fast att jämföra hemmagjord pesto med köpt burkpesto är som att jämföra fiskbullar i hummersås med hummer; det är inte samma sak: Jämförelsen faller på sin egen omöjlighet, även om man kan se vissa likheter som att båda sorterna har grön färg. Ja om man tycker det är tidsödande att sitta och knäcka nötter så kan man alltid köpa billiga storpack av valnötter i någon av frukt eller grönsakshandlarna i Hjällbo, eller varför inte i min favoritaffäre sedan tjugo år Rambaldi i Gamlestaden.

Som olivolja i mitt recept går det utmärkt att använda den billiga olivoljan från Willys I receptet finns också parmestanost och det är inget man hittar på rea. Jag tycker det är överdrivet att säga att parmesanost är dyrt. Själv har jag ätit denna ost så gott som varje dag i tio år och även om jag kan hålla med om att det är en form av missbruk så har det inte drivit mig från hus och hem. Det är faktiskt ett missbruk som jag rekommenderar och som inte heller påverkar hälsan på något dåligt vis. Dessutom tar jag inte mer nu än för tio år sedan. Det är starkt, koncentrerat och ger en fantastisk kick i den främre gommen. Nu pratar vi alltså parmesanost på bit, inte den där rivna sorten som säljs i kryddhyllan.

Här är ett grundrecept för min pesto. Nu förtiden mäter jag aldrig utan har en grund på 2 krukor basilika, en näve nötter och 2 dl olivolja, sen smakar jag mig fram. Men här är ett grundrecept som mår bra av att dubblas, det håller minst en vecka i kylen. I en fin glasburk blir det också en bra present.

Karins Pesto

50 gram eller 1-1,5 dl nötter (ta vad du har, jag gillar valnötter bäst, men hasselnötter och cashew funkar bra)
2 kruka(or) basilika
6-8 st vitlöksklyftor
100 gram parmesanost
2 dl olivolja
salt (havssalt av flingsort är bäst)
svartpeppar


Hacka nötterna väl, det är snyggt och smakrikt med lite bitar men de får inte vara för stora. Blanda dem i en mortel med basilikan. Blanda i vitlök och en del av oljan. Fortsätt att stöta och häll i oljan eftersom tillsätt riven parmesanost. Smaka av med salt och peppar. Vill också sätta upp ett varningens finger för er som tror att det går lika bra att använda sig av stavmixer som av morteln. Så är det alltså inte. Morteln regerar här som i så många andra sammanhang. Peston kan man sedan använda till lite av varje, som pastasås, till fisk, kyckling, eller lite av varje, googla så får du se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar