Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

söndag 9 maj 2010

Så hjärndött så man kan svimma

Tittar man i Skolverkets databas Siris så kan man få fram ganska häpnadsväckande siffror om Göteborgs skolor. Många menar att i Göteborg har man Sveriges sämsta skolor


Det finns också en annan databas på skolverket som heter Salsa, en sida där man tar hänsyn till elever skolans andel med elever med utländsk bakgrund, andelen pojkar och föräldrarnas utbildningsnivå. Men vad jag tycker att den här databasen visar är att man accepterar att alla människor inte har samma möjligheter i den Svenska skolan. Fast jag förstår ändå att databasen finns eftersom det är som det är och lärarna nere på golvet måste ha något att rätta sig efter. Men klasskampen i dag har flyttats till att handla om hur mycket pengar man har kvar efter skatt och det tycker jag är fattigt.

Ja vad jag nu vill säga var egentligen något helt annat. Jag tror inte att man behöver vara särskilt intelligent för att förstå att lärarnas allt mindre ansvarsfrihet påverkar deras kreativitet och arbetsglädje .Jag tror inte att man har bestämt dessa regler för att ta bort lärarnas arbetsglädje utan för att vi styrs av en politik där man inte litar på varandra, där storebror ser dig överallt (och då menar jag inte facebook och bloggande om detta får jag skriva om en annan gång). Lärarna i dagens svenska skola har inte bara en av Europas lägsta löner de är också ständigt misstänkliggjorda från alla möjliga håll. Samtidigt är humaniora är misstroende förklarad i hela samhället och tekniken är på frammarch. Jag tycker inte illa om teknik, men det rimmar dåligt att man satsar pengar på teknik utan synliga förbehåll samtidigt som man försämrar skolor och förskolor. I Bergsjön där kanske Sveriges fattigaste barn bor har alla barn i högstadiet egen dator, det har man satsat på för att få bättre skolresultat. Samma sak kommer snart ske på Gamlestadsskolan i stadsdelen där jag själv jobbar. Samtidigt som de mänskliga resurserna i skolan blir allt mindre. Man försöker ersätta människor med teknik och då är det ju ganska lätt att se att man inte sätter människor i centrum, vilket är en klar fördel om man jobbar med mjuka värden som skolväsendet. Jag förstår att man tycker det är ett problem att inte alla skolelever har tillgång till dator men det är ett ännu större problem att man inte tycker det är lika viktigt att låta alla barn ha samma rätt till en givande och utbildning. Om man först satsar på de mjuka värdena så kanske man i en framtid fått till en välfärd där vi kanske har råd med både och.


Tim Jackson, brittisk professor i hållbar utveckling, menar att man måste försöka hitta en annan väg för en hållbar världsekonomin, som kultur och att försöka blomstra som människa Jag har skrivit om honom tidigare. Vart skall man börja om inte i skolan? Om vi skall få barnen att tro på sig själva så är det kanske inte en förutsättning men åtminstone en bra investering om samhället visar att man tror på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar