Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

lördag 5 december 2009

H&M och underklädesreklamen

Det finns mycket som jag tycker är bra med Hennes och Mauritz. Efter omfattande kritik har de tvingats ta större ansvar för arbetsförhållandena i sina fabriker. För något år sedan gjordes en europeisk undersökning om de stora klädjättarnas miljö- och etikarbete och då hamnade H&M i topp. Deras samarbete med toppdesigners tycker jag också är sympatiskt. Det finns något lömskt med H&M också. De har gått i bräschen för att göra snygga kläder som vanligt folk har råd att köpa, så att de som har behov av att skilja sig från kreti från pleti blir en aning osäkra, vilket inte bara är roligt utan på ett lite stillsamt vis samhällsomdanande.Det är politik det.
När jag var hos frissan och läste skvallertidningar så fick jag veta att även vår kronprinsessa bär H&M. (Ja om ni läser Cecilia Åses bok "Monarkins makt" kanske ni förstår varför, där finns en analys om hur kungafamiljen legitimerar sin ställning just genom att balansera mellan inslag av vanlighet och upphöjdhet. Så det är väl ett mediatrick helt enkelt som tyvärr inte leder kungafamiljen till Ullared).
Nu låter det kanske som att jag älskar Hennes och Mauritz, men så är det inte alls. Jag är aldrig där och när jag går dit så hittar jag inget jag vill ha. Jag har heller aldrig varit särskilt förtjust i H & Ms underklädesreklam inför jul. Årets reklam känns särskilt meningslös. Bilder som verkar vara inspirerade av 20-talets pinupbilder, men i gud så löjeväckande poser, armar uppsträckta rakt i luften för att, ja för att vad? Verka lite töntigt crazy? De visar upp en del så gott som helt oanvändbara underkläder som trosor och bh:ar med stora påsydda tygrosor. Under vilka kläder kan man ha sådan underkläder? Inga jag äger i alla fall. Och särskilt vågat är det inte heller, med tanke på att det mest liknar 80 år gamla pinupbilder.
Eftersom jag varje dag väntar på spårvagnen framför en sådan där reklambild så har jag funderat en del på hur man kunde ha gjort istället för att få lite mer verklighetskänsla. Något grundläggande är väl i så fall att det känns som att personerna ifråga är någonstans som inte är en fotostudio. Ett ställe där man vanligtvis går omkring i underkläder, som i ett omklädningsrum, ett hotellrum eller i ett hem. Om man absolut skall ha med två tjejer så hade väl det mest lämpliga varit en hemmiljö för ett lesbiskt par. Det hade varit vågat men ändå en ganska självklar miljö för två kvinnor som går omkring i underkläder.

1 kommentar:

  1. Det var ett bra reklamtips. Kanske du blir headhuntad av någon pr-firma nu. :)

    SvaraRadera