Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

onsdag 5 januari 2011

Tips för att hålla värmen

Vintern är måhända lång och kall. Men ljuset från snön gör nytta, bara man ger sig tid till att gå ut. Snöns största fördel för mig är att ljudet studsar så bra i snön. Allt blir dovare, som från en film från sextiotalet, dovt och lite mystiskt. Jag bor vid en trafikerad gata och kan inte förklara det på något annat sätt att under snötiden så är det som att ljudet är pålagt efteråt, eller snarare utanpå. Medan ljudet annars är något som borrar igenom hela mig så att det istället är tankarna som känns som pålagda efteråt.

Under vintern får jag också en större distans mellan hemma och borta. Hemma är det som allt luddar ihop sig, blir kuddlikt och välkomnande, får alla otrevligheter utifrån att vika sig. Hemmet blir ett skydd från all slags kyla.

På vintern sköter jag också om min kropp på speciella vis. Den kräver mer för att inte gå åt av minusgrader. Här är mina tips för en bättre vinter:

Fötterna
Förse dem med med ullfrotté. Finns olika slags sockor. Norska raggsockor så väl som skidsockor från sportaffären. Sov i sockor. Ägna mer tid åt att fila och smörja in dina fötter. Mina fötter är riktigt varma hela tiden och det gör underverk för hela kroppshållningen. Man kurar inte och slipper nackvärk för att kroppen fryser.

Händerna
Blir ofta spruckna. Använd bra vantar. Sköt om händerna på bästa sätt för att undvika sprickor och sår. Det finns många handskötselkit i olika prisklasser.

Kroppen
Många slarvar så att kroppen torkar ut i kylan. Att hålla kroppen smord är inte så krångligt som det verkar. Ett sätt är att hälla olja i badvattnet och det behövs verkligen ingen speciellt dyr olja. Rapsolja går bra. Håret kan bli i fetaste laget men detta ordnar sig om du ser till att schamponera det torra håret som du sedan sköljer när du badat klart och sedan tvättar en gång till. Ytterligare ett tips är att smörja sig med olja eller lotion innan man torkat sig helt så att man binder vätska med fettet från oljan eller lotionen.

Vitaminer
Det är svårt att få i sig nog med vitaminer på vintern. De maskerade potatisarna som säljs som äpplen så här års är inte mycket att ha var sig i vitamin eller smakväg. Att slänga i sig dyra vitamintabletter ger ofta ett överdrivet överskott. Tricket är ekologiskt, det ger både bättre smak och mer vitaminer. Om man inte har råd med ekologiska så skall man absolut inte slänga ut pengar på de patetiska grönsaksupplagorna som säljs i grönsaksdiskarna under vintern, ett slags asiatiska botoxvarianter av grönsaker utan vare sig smak och eller förmåga till förruttnelse. Köp då heller svenskt och fryst eller ja i värsta fall ett rör med vitaminer.

Bastu
Uppsök en bastu. Stanna i timmar. Det värmer upp märg och ben.

Själen
För att hålla värmen i själen så skulle jag vilja länka till en sång där en av vår tids största poeter, Bob Dylan sjunger en mycket talande låt som heter Man of peace. Men av snålhet eller något annat så finns inga orginalinspelningar av Dylan på youtube och därför länker jag till texten på låten r istället. Men det är en låt som varit refräng till min vardag under den senaste veckan. Den har gett mig distans. Som ytterligare uppmuntran vill jag avsluta med visdomsorden från Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita att feghet är den största synden. Det håller jag helt med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar