Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

lördag 8 januari 2011

Gilles Deleuze, Kal P Dal och gorgonzolasås

Nu skriver jag som pliktskyldigast, för att upprätthålla någon slags kontakt mellan bloggKarin och vardagsKarin. Jag har inte så mycket tid för bloggande det här året, dessutom är mina glasögon på jobbet, så fel lär ni hitta. Jag har lånat hem Claire Colebrooks introduktion till Gilles Deleuze. Jag hoppas på att bli påverkad i rätt riktning. En av Deluze kända frågor är "Fråga inte vad en text betyder utan vad en text kan göra". Det sådant jag gått funderat på på sistone. En annan person jag studerat lite närmare på sistone är Kal P Dal. Jag har snart läst klart biografin "Raka rör Historien om Kal P Dal" av Peter Dahlqvist och Jeanette Rosengren. Det är saker som jag gör för att utbilda mig själv till författare. Studera hur uttryck som tar sig fram och varför. Det är därför jag gillar mat så mycket. Mat ger svar omedelbart, oavsett vad man tycker om det så lämnar det något åt smaklökarna och ger en rörelse genom hela kroppen. Jag gillar saker som ger svar helt enkelt.
Här kommer mitt recept på goronzolasås för pasta som jag skrev om för ett tag sedan. Den påminner till sin bas mycket om pastasåsen för den heta räkgrytan. Tricket är nog hönsbuljong, det funkar bra för det mesta. Men jag höll på och trixade ganska länge innan jag hittade de rätt ingredienserna för en bra gorgonzolasås. Cremefraichen mildrar smaken en aning och det är klart att det kanske man inte gillar, men jag gillar det mycket, dessutom är konsistensen fantastisk. Bra pastasåser lägger sig i pastasnäckorna om det nu är den pasta man valt och det är klart det är! Det är en sås som fungerar mycket bra även för blåmögelost. En av damerna i ostcharken tycker att jag man inte skall köpa överdrivet dyr för blåmögelost att göra sås på, att man skall spara Roquefort och Stilton till bättre tillfällen, eftersom det exklusiva liksom gås miste om när man kokar upp och drygar ut. Jag köper aldrig vare sig Roquefort eller Stilton, men ändå jag brukar känna att jag är både medveten och sparsam när jag lagar blåmögelostsåspå Kvibille.


Gorgonzolasås

500 gram gorgonzola
5 dl cremefraiche
1/2 hönsbuljongtärning
1- 1,5 dl vatten
Svartpeppar
salt

Koka upp cremefraiche med vatten och hönsbuljong, ett tag typ 10- 15 minuter. Mosa under tiden gorgonzolan som man rör i
cremefraicheblandningen efter att man tagit den från den varma plattan. Rör tills bitarna är upplösta. Servera genast. Obs! Det här är en rätt som står sig slätt utan ett glas gott rödvin. Ingenting annat duger. Även om öl självklart är att föredra vid de mesta andra tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar