Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

söndag 19 september 2010

fan fan fan

Ja nu blev det som det blev. Vi var många som undvek att ta debatten med de invandrarfientliga. Men vi träffades nästan aldrig och gjorde vi det så visste vi inte om det.De riktigt bra argumenten kommer aldrig riktigt fram i den officiella debatten heller. Det kan man sörja så här efteråt. Även om det för all del är väldigt lätt att vara efterklok. Jag skrev på denna blogg om förödande nationalism och att jag faktiskt tror på fri invandring. Det kändes inte okej att skriva, antar att det var en liknande känsla när folk skrev om erotik på 50-talet och jag vet egentligen inte varför det är så stort tabu i denna fråga. Men nu får vi tänka framåt istället! Ta diskussionen. Se till att Sverigedemokraterna blir en parentes i den svensk riksdagen.

Men här i Göteborg har vi också fått in ett riktigt hjärndött problem som inte ens har någon ideologi; Vägvalet. Fan ta er som röstat in dem. Ett enfrågeparti som inte tar något ansvar för något utom att sitta i sin egen bil. Jag förstår inte att man tycker att man är värd att gå och rösta när man tycker det är viktigare att få sitta i sin bil än att barnen har ordentliga skolor. Höjden av egoism. Jag bor i stan. Många av oss som bor här har besvär i luftrör och fler allergier än andra. Att dålig luft påverkar den här typen av besvär kan man läsa om här. Vi som bor i stan behövs i stan. Men det bryr ni väl er inte om. Fast det spelar egentligen ingen roll. Jag borde lugna ner mig. Det finns ändå en majoritet för vägtullar i stan. Vad trodde de egentligen att de skulle få, 51% ? De borde börja cykla istället. Skaffa lite syre till hjärnan och få i gång tankeverksamheten!


8 kommentarer:

  1. bra skrivet! hälsningar Kim från Facebook

    SvaraRadera
  2. Jag tycker tvärtom det är sunt att över 16 000 personer kan tänka sig rösta på ett parti som står upp för demokrati och svikna vallöften. Är problemet att folk fick ett rimligt alternativ att rösta på i kommunalvalet eller att de övriga partierna plötsligt bytte åsikt och gick emot vad de lovade i förra valrörelsen? Att göra som du, förbanna väljarna för att de inte tycker som du, är rätt meningslöst. Vi har väl rätt att rösta på vad vi vill?

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är oansvarigt att rösta på ett parti som bara tar upp en fråga och inte har någon utarbetad politik för övriga frågor, som säger själva att de inte har någon aning om var de står. Hur skall man ens veta att man tycker samma? Jag förbannar inte väljarna, jag förbannar deras val. Men det var rätt onödigt gjort för det valet förbannar nog sig själv ska ni se. Jag är djupt upprörd över den omogna nonchalans, detta slarvande med vår demokratiska rättighet som jag tycker att en röst på Vägvalet innebär.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du resonerar konstigt. Om du inte "förbannar väljarna" men ändock "förbannar deras val" innebär ju det trots allt någon slags kritik för att de valt "fel". Jag drar snaare slutsatsen att de prioriterar andra saker än du själv.

    Själv tycker jag det är mycket allvarligare att de etablerade partierna, som du indirekt försvarar, svek sina tidigare löften om trängselskatten. Att det då, på grund av detta svek, bildades ett nytt parti är sunt ur en demokratiskt synpunkt. Och att folk dessutom röstade på partiet visar bara på att demokratin har fungerat. Jag tycker du lite orättvist ställer väldigt höga krav på ett alldeles nybildat parti och deras förmåga att vara något slags "allsidigt" parti från dag 1. Vilket annat parti i historien varit det? Har inte alla partier från början varit enfrågepartier?

    SvaraRadera
  6. Jo det är sant att de prioriterar andra saker än jag själv och att jag tycker att de valt fel. Men jag håller inte med om att alla partier från början varit ett enfrågeparti. Men jag håller inte med om att alla partier utgått från en fråga från början. De flesta partier har haft en idelogi i botten.

    SvaraRadera
  7. Miljöpartiet=Rädda miljön
    Folkpartiet=Liberalism
    Bondeförbundet (Centerpartiet)=Jordbruksfrågor
    Sverigedemokraterna=Begränsa invandringen
    Socialdemokraterna=Arbetarnas rättigheter

    Och så vidare...

    Lite förenklat, men ändå. Miljöpartiet kom in i riksdagen fösta gången pga av att massor av sälar dog. Att det sedan visade sig bero på virus och inte miljöförstörelse är rätt talande.

    Du tycker väljarna valt fel, men riktar samtidigt ingen kritik alls mot övriga partier som lurade väljarna! Jag som väljare har faktiskt ingen lust att bli lurad igen. Om Vägvalet inte hade funnits hade min valmöjlighet i 2010 års val varit att åter rösta på ett av partierna som lurade mig förra gången ELLER att rösta blankt/inte alls. För mig känns det bra att jag kunde proteströsta mot övriga partier. Jag förstår inte hur det kan betraktas som fel val?

    SvaraRadera