Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

tisdag 28 september 2010

Bjud hem en sverigedemokrat

Jag har lånat hem Fult folk av Linnea Nilsson och Emil Schön. Det är en bok där man intervjuar folk som röstar på sverigedemokraterna. Jag tänker på att även och eftersom sverigedemokraternas politik är både galen och farlig, så begår vi ett misstag om vi demoniserar deras väljare, för det knyter dem bara starkare till sverigedemokratin och längre ifrån oss andra väljare. Jag börjar bli så gammal nu att jag har förstått att rättvisan inte alltid segrar. Eller jag tror i alla fall inte att rättvisan kommer att segra utan att man kämpar för den. Jag tänker att ett bra sätt att få ner Sverigdemokraternas siffror till nästa val är att bjuda hem en sverigdemokrat på middag och sedan bryta den svenska etiketten genom att börja prata politik, men inte utan respekt. Genom att visa respekt får man respekt. Men en stor orsak till att sverigedemokraterna vuxit sig så stora är ju att vi inte vill veta av dem.

5 kommentarer:

  1. Jag kan inte låta bli att tänka ut en catchy slogan, med tanke på attentatet mot issa issa häromsistens;

    "En kniv åt sverigedemokraterna, men kniv och gaffel till deras väljare".

    SvaraRadera
  2. Så kloka tankar,men...
    ...hur realiserar man det.

    SvaraRadera
  3. ja det funkar ju inte i så bra eftersom vi bryter konventioner om vi pratar politik, så vi får ju aldrig reda på vilka de är. Särskilt inte sverigdemokraterna då det är sådan hetsjakt på dem, så vill de nog helst gömma sig. Sen är det detta med det segregerade samhället, vi kanske inte ens känner dem, i alla fall inte om vi bor i en stor stad. Kanske funkar bättre på landet eller i mindre städer? Kanske beror lite var man jobbar. När jag jobbade på servicehus så var främlingsfientlighet ett vanligt samtalsämne.

    SvaraRadera
  4. Mindre städer, eller på landet, så fördomsfullt, det är ju bara i södra och västra sverige där det är så. Uppåt norrland inte alls.
    Däremot i sveriges tredje största stad -tillika den mest mångkulturella- fick sd över tio procent av rösterna. Det är omkring 28000 pers. I götet bara hälften på ynka 14000.

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte egentligen att det var bättre på landet eller i mindre städer, att man i större utsträckning har möjlighet att umgås med andra än likasinnade. jag tänkte inte alls på andelen sverigedemokrater, att det var mer eller mindre någonstans. För övrigt så var det i Sveriges tredje stad som jag jobbade på servicehus och hörde folk vara uttalat främlingsfientliga så det känner jag till.

    SvaraRadera