Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

söndag 5 september 2010

datafixerade skolan

Förra veckan fick jag hjälpa en elev från en friskola på ett annorlunda vis. Hennes skola var stängd i två dagar och under den tiden skulle hon göra några uppgifter hemma. En läxa som enligt mig var ganska svåra att greppa för vilken tolvåring som helst. Hon exempelvis svara på vad en ideologi var. Hur politiken mellan de både blocken skiljde sig (detta kan ju inte ens vissa politiska reportrar svara på). Eftersom jag antog att hennes föräldrar var nyanlända till de svenska samhället och inte hade grepp om allt detta så bestämde jag mig för att försöka hjälpa till. Saken var den att det var en skola som inte använde läroböcker överhuvudtaget, de använde de sig bara av databaser. Tjejen hade ingen dator hemma, så hon var hänvisade till biblioteket. De länkar som var rekommenderade var sannerligen inte anpassade för en tolvåring. Jag tycker det här är urkasst. Nog tjänar skolan pengar på att inte ha några läroböcker. Men barnperspektivet var är det? Man brukar säga att en sextonåring som har läst mycket böcker har ett ordförråd som gör att de knappt kan läsa exempelvis ledarsidan i DN. Hur kan man då anmoda att alla tolvåringar, vem som helst, skall kunna förstå sig på exempelvis riksdagen.se?

Eleverna som går i högstadiet i den kommunala skolan nästgårds till mitt jobb fick varsin MacBook förra veckan. Allt för att locka till sig elever. Det var ju inte direkt den billigaste datormodellen man valde. Andelen pojkar från den skolan som var behöriga för nationella program efter nian förra våren var 73%, medlet för Göteborg totalt var 84%. Jag är inte emot datorer. Men varför satsar man inte på mer mänskliga faktorn istället? Så att fler får behörighet? Om man inte tror på att människors betydelse och jobbar i skolan eller med skolans ekonomi då tycker jag att man skulle byta jobb.

Sen är det så lustigt det där med kostnader. I vissa fall så är mycket lite och andra fall så kan lite vara hur mycket som helst. Självklart handlar det om status.

4 kommentarer:

  1. Vad är det för friskola som (är stängd i två dagar... var det helg eller?) och som uteslutande använder datorer och inte läroböcker och sen inte kan tillhandahålla datorer till eleverna?!? Den skolan borde ju för f_n anmälas till Skolverket, omgående.

    Ser däremot inget fel i att förse eleverna med en dator. Det borde åtminstone vara en förutsättning för skolor utan läroböcker! Att de väljer Macbook är inget konstigt i sig, Mac är bättre en PC.

    Problemet, utöver friskolor, är att vissa verkar tro att internet är nån slags kunskapsbank istället för en totalt okritisk informationskälla som kräver förkunskaper i källkritik och informationshantering för att kunna användas effektivt. Kanske har barn i it-samhället lärt sig detta själva. Men vågar man ta det för givet?
    /U

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen dina kommentarer. Det är bra när du säger emot!
    Det är en så kallad kunskapsskola i en grannkommun som börjar på M. Jag fick lite dåligt samvete när jag läste din kommentar och tänkte att jag nog borde kolla upp detta ordentligt. Men eleven sa att vi har inga böcker och det kan man väl förmoda stämma? De har höga resultat men är kanske inte direkt anpassade för ALLA slags elever.
    Angående Mac så föredrar jag dem också. Men jag tycker inte att det är klokt att man satsar på teknik när andra saker haltar, som att det är för stora klasser etc. Göteborg är ju en av de kommuner där skolorna som drabbats mest av krisen. Det verkar inte som denna skola är något undantag.

    SvaraRadera
  3. Usch, ibland är jag motvals-kärringen nr 1. Trots att jag bara är runt de 30. Men det skulle inte förvåna mig om de inte hade böcker. Det finns ju sådana skolor. Har försökt tänka ut grannkommuner på M, Mölndal eller Mölnlycke? He, he.
    /U

    SvaraRadera
  4. ja jag tror ju också det stämmer att de inte har böcker. Tror inte att eleven hittade på detta. Sök på kunskapsskolan så får du svar på vilken kommun det gäller

    SvaraRadera