Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

lördag 13 mars 2010

Kris

Trots att jag säger att jag inte skall läsa skit denna månad så läser jag nyfiket alla löpsedlar. Det är mycket kris på löpsedlarna. Kändisar som talar ut om kriser i sina förhållanden. I dag var det också ett löp om Kaos på tv 4 i samband med hur folk röstade i Lets Dance. Oj oj oj. De starka begreppen börjar bli urvattnade.

Men Kris vad är det? Rent medicinskt så kanske man kan säga att livet är en kris med dödlig utgång. Det är fakta att vi är döda eller ofödda långt längre tid än vi lever. Fast livet är det enda vi vet om säkert, så hur skall man göra egentligen? Tänk på döden står det porten till kyrkogården? Eller tänka på livet kanske är bättre? Att vi är liv och att det vi gör lämnar spår efter sig? Jag tror att det är bra om vi inser att vi ständigt bidrager till samhället genom att ta ställning, eller genom att inte ta ställning. Mest är det väl tyvärr så att vi bidrager mest genom att inte ta ställning

Nu låter det kanske som att jag är religiös, men det är just det jag inte är. Jag är emot dogmer och fixerade trosuppfattningar, men för att försöka vara en bra medmänniska. Det är enklare på pappret än i verkligheten och därför är jag också särskilt förtjust i att skriva.

Man pratar ofta också om en planet i kris. Det är en kris som jag alltid, åtminstone teoretiskt, varit engagerad i. Jag försöker vara miljömedveten och särskilt denna månad då jag skall hålla mig ifrån skräpkulturen. För dåliga miljöval bidrar ju också till slit och släng mentalitet, som väl kan sägas vara ett slags kollektiv idioti, där vi uppehåller oss i första hand av sådant som i längden inte bidrager till något gott.

Jag har väldigt problem med tulpanerna. Under vårarna brukar jag köpa hem en bukett varje vecka för att de är en av de sakerna som gör mig glad, som gör att jag står ut med att ta tag i sådant som är besvärligt. De vackra tulpanerna som blir ett slags bevis på att livet förutom att vara en kris samtidigt är skönt och vackert.

Men jag skall vara speciellt miljömedveten den här månaden så bör jag alltså inte köpa tulpaner. Det känns krisartat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar