Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

torsdag 23 december 2010

Julen motverkar sitt eget syfte

Julen skall vara ett ljus i mörkret. Ett firande av Jesus, syndernas förlåtare och en av kärleksbudskapets företrädare. Jag är inte kristen, ej heller medlem i någon kyrka. Men jag menar att julen som den nu är är åt helvete, styrd och dominerad av dumskallar. Folk känner sig aldrig så ensamma som under jul. Man stressar så man blir sjuk. Äter så man blir sjuk. 25 % av alla barn är oroliga inför jul för att deras föräldrar dricker för mycket alkohol. I går när jag var nere i nordstan och gjorde min julklappshandling så kände jag mig sjuk. Det pratas så ofta om att barn måste lära sig sätta gränser. Att det är många med gränslösa diagnoser. Men i går så kändes det väl mer som hela vårt samhälle har fått ADHD. Inte konstigt att folk som har problem med gränser har svårt att klara sig i dagens samhälle, som mer eller mindre går ut på olika typer av hysteri. Det värsta är väl att höra de som menar sig att de tar det ganska lugnt, sedan får man höra om alla trettioåtta sillsorter de lagt in m.m. För vem gör man detta? Jag vill bara säga att det är sjukt. Inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar