Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

torsdag 23 december 2010

GOD JUL

Det är nu julaftonsmorgon. Jag ligger i min säng, dricker latte, läser tidningen, bloggar. Barnen har precis fått sina morgonjulklappar, lego och bygger med det. Jag vill väl helst att de skall ta på sig sina finkläder och bli representabla, men här sitter jag själv, i en sladdrig morgonrock. Jag ska inte göra mycket i dag. Julbordet blir minimalt. Jag har köpt sill, köttbullar, skinkskivor i charken. Lagat lite godis det är allt. Och osten, den är viktig. Jag hoppas kunna läsa större delen av dagen. Jag har en intressant ungdomsbok liggande "Och" av Bitte Havstad. Efter Kalle blir det mat och besök från en släkting, som kommer med flyget från ett annat land och får fira julafton med oss istället för sina barn. Det blir roligt för oss, men säkert ledsamt för honom. Hur trevliga vi än är så kommer han att sakna sina barn. I morgon åker vi alla samma tåg till resten av släkten Värmland.

Men jag tänker åter på julen igen och hetsen. Att man pratar så mycket i den här regeringen om att människan inte skall styras så mycket av staten utan ha fria val. Jag håller med om det. Men problemet i dag är väl att befolkningen styrs av marknaden, som skapar behov och hela liv för oss. Vem kan vi annars skylla den ökade julstressen om inte på marknaden? År efter år har julhandel satt nya rekord. För att vi skall kunna göra fria val så måste man satsa på utbildning och folkbildning, det kritiska tänkandet måste i fokus! Problemet just nu är att marknaden tar över allt större områden, bibliotek, tevekanaler och ingen tycks riktigt fatta vad det är för fel med det, eftersom vi inte är särskilt välutbildade (och då menar jag inte långa utbildningar utan bra utbildningar) Samtidigt som folk nästan stressar ihjäl sig och får lära sig att det är deras eget fel.


Statsministern säger i teve att alla kvinnor skall få möjlighet att jobba heltid, att det är diskriminerande för dem att jobba deltid. Men vad han egentligen säger är att ännu fler skall bli en del av marknaden. Missförstå mig inte, jag tycker också att folk skall få jobba heltid men jag tycker att heltid skall vara 30-35 timmar i veckan. Jag tror vi behöver ett samhälle där fler jobbar mindre. För att utveckla ett eget liv som inte helt är styrt av sitt eget kritiska tänkande. Jag tror på ensamheten.

Om man vill att folk på gammeldags liberalistiskt manér skall kunna få välja sitt liv, så får man ha ett annat samhälle än det vi har i dag. Vad folk utsätts för nu är en marknad som binder dem i räddhågsna tankar. I mitt jobb som folkbibliotekarie träffar jag dagligen ganska många personer som inte får plats i dagens hetsiga samhälle. Det är många gånger kloka människor som vet mycket tack vare att de inte håller det där sjuka tempot. Bland annat finns där en person som redan i juli månad exakt kunde räkna ut hur många bilar SAAB skulle sälja i år redan i Lite skillnad på SAABledningens egna överdrivna förhoppningar. Tänk om de kunnat fråga honom om råd. Men det är klart, han har fel utseende, fel adress, fel allt förmodligen om man frågar SAAB-ledningen.

Vi stressar, tjänar pengar men får en allt sämre fungerande välfärd. Eftersom man har fått lära sig att allt handlar om närande och tärande så ligger det ju sakens natur att skylla bristerna på de som man valt definiera som tärande. De som av någon anledning inte får plats i den här hetsen, som kanske är nyanlända eller sjuka. Därför växer främlingsfientligheten och de allt annat än humanistiska ideologierna. Vem tar ansvar för det? Alla skyller ifrån sig. Trots att man vet vissa saker. Att främlingsfientlighet växer när det är liten skillnad mellan de etablerade partierna. Men Moderaterna kallar sig för Nya arbetarpartiet. Socialdemokraterna pratar om medelklassen. De etablerade partiernas bristande ansvar för främlingsfientlighetens växande är skamligt.

Samtidigt får vi inte glömma vad Tim Jackson säger, ni kan läsa om vad jag skrivit i ett blogginlägg om honom r. Vi måste ändrad inriktning för att få den här världen att fungera långsiktigt. Ökad produktion är inte vägen. Vi måste börja tänka nytt, men ingen vågar verkar det som, eller också är deras hjärnor bara överhettade.

Ursäkta alla förmodade korrekturfel. Mina glasögon är försvunna. Hittar jag dem inte får jag väl gå till Seven Eleven och köpa ett par nya.

1 kommentar:

  1. Tänk om jag kunde köpa mina glasögon på Seven Eleven. Det vore nåt.

    SvaraRadera