Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

tisdag 22 september 2009

korkade svennar

Jag jobbar alltså i Gamlestaden. En stadsdel i nordöstra Göteborg med en ganska lagom blandning av nysvenskar och gammelsvenskar. När man arbetat där ett tag så får man ta del av de mest häpnadsväckande fördomar från svennar som mig själv. En stod på nätet där någon frågade hur det var i Gamlestaden och svaret var att jo, det är tråkigt, invandrartätt och lite farligt, istället rekommenderades Frölunda, som då enligt denne person skulle vara helt annorlunda. Detta med mycket brott i Gamlestaden är något som ofta lyfts fram, brott och problem. Själv kan jag knappt tänka mig en trevligare stadsdel. Ja enligt vissa så tyder det på att man arbetar i en mångkulturell stadsdel på att man är någon form av fanatiker. När jag och en god vän för något år sedan skrev en debattartikel om att vi ville ha ett barnkulturhus i Göteborg så fick vi höra från folk i vår egen bransch att vi var ute efter att skapa något bara för barnen i nordost, fast vi uttryckligen skrivit att vi ville ha något för barn i hela staden, för att bidraga till integration. Min slutsats angående folks idéer om hur det är i förorterna är att
det kvittar vad man säger och vad för positivt som sker, eftersom för folk har ett starkt intresse av att hålla kvar sina fördomar, eftersom de tjänar på att ha dem. Fanns det inga "sämre områden" så fanns det heller inga "bättre områden.

För vad som är klart och tydligt är att folk väljer att se problem för egen vinning skull. Att så många kommit överens om att det är bättre på ena stället än det andra, trots att alla fakta talar emot det. För problematiken är likadan i Frölunda som i Gamlestaden Kortedala, men ändå menar fler än exemplet ovan att det är så mycket finare i Frölunda. Jag menar inte att det inte finns problem i Gamlestaden, men det finns det i alla områden, problemen ser bara olika ut. Mycket brott är det också i Gamlestaden får man höra, det är farligt att vara där säger en del. Men mest brott i Göteborg är det faktiskt vid Järntorget, där jag själv bor och jag har aldrig hört någon säga att de inte vill vara där.

Ja så har vi barnen i skolan i Gamlestaden. Naturligtvis finns det problem på Gamlestadens skolor. Precis som det finns problem på finare privatskolor. Men de allra flesta barnen är skötsamma. Det är inget som jag själv har hittat på att dubbla kulturella kompetenser är en framgångsfaktor. Man har inte så fixa idéer om hur saker och ting skall vara, vilket ökar fritänkandet och ger större uppfinningsrikedom, man har tillgång till flera språk. Men det blir svårt för sådana individer att ta sig fram när det sitter korkade svennar vid makten som inte vill anställa folk med konstiga namn.

Det jag är ute efter här är egentligen är att jag tror att många personer innerst inne verkar glada över att det finns någonting som de kan definiera som värre än de själva. De använder förorten eller varför inte säga hela arbetarklassen till att skilja sig ifrån. Det är viktigt att inte se fattig ut, att inte tillhöra Lortsverige och detta gör folk så fullkomligt omedvetet att det är skamligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar