Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

söndag 12 april 2009

Köp ett liv

Jag har en idé om hur det kommer bli när vi inte längre orkar engagera oss i alla idiotiska val som inte gör så mycket mer med oss än att ta vårt förstånd som gisslan. Då när vi skapat medborgarrättsrörelser för rätten att kunna gå igenom ett köpcentrum utan att behöva bli ofredade av försäljare eller välgörnhetsorganisationer med 90-konto.

I denna framtid tror jag att vi kommer att kunna köpa oss färdiga liv. En paketlösning som talar om exempelvis vad du skall äta, hur du skall klä dig och vilka tvprogram du skall se på, vilka föreningar du skall ansluta dig till och vilka böcker du skall läsa.

Har du gott ställt så kan du lägga till tjänster som terapi och städhjälp. Man kommer att få konsultation. De som betalar mycket får privat rådgivning på något snyggt kontor en heldag var tredje månad medan de billigare liven får nöja sig med talsvarsrådgivning.
Varje paketlösning kommer att ha en sponsor som kommer att synas på ditt visitkort och i Hitta.se. Man kommer att prata om folk som så här:
-Han kör ett koopliv. - Det känns pinsamt att berätta men hon har faktiskt bytt till ett Eldoradoliv. - Nej han kör Antroposofliv. - Ja det är så likt henne, jag har alltid vetat att hon förr
eller senare skulle se till att få ett Timbroliv.

De mer än rika kommer att kunna köpa sig exklusivt designade liv där huvudsponsoren är som en osynlig allsmäktig gud och där ryktet om vem det är skall räcka som reklam. Ja i sådana liv skall allt verka spontant och personligt, odesignat. De riktigt stora konstnärerna kommer naturligtvis köra sitt eget race och alla kommer att titta på dem med avund, önska att de själva var lika modiga. Samtidigt kommer andra demonstrera för rätten att ha råd att köpa sig ett liv. Tjänsterna kommer så småningom att subventioneras av staten och bli lika självklara som tvapparater och bredbandsabbonemang. Istället för att ägna sin tid åt en massa föga intellektuellt utvecklande frågeställningar så kan man hänge sig åt den svåraste konsten av alla, ett "bara varande".

Bibliotekarieyrket kunde få fantastiska utvecklingsmöjligheter. Jag som är lagd åt det idealistiska hållet skulle kunna utforma litteraturlistor och skojfriska dataprogram som kontrollerar läsförståelsen för barn i ABF familjer. Samtidigt kunde jag själv se till att ha
råd med ett dyrt men inte exklusivt liv genom att extraknäcka där jag i konsultation med terapeut och livstilsdesigner fastställer litteraturval för någon magnat.

Jag kommer att säga att visst var jag kritiskt till en början. Sen kommer jag säga så här:
- Men det är inte så dumt det här ändå. Jag ser det inte som att demokratin är hotad. Vad jag tror har hänt är att folk är mer medvetna nu än förr. De kanske körde ett Eldoradoliv förr också, men det var ingen som sagt det till dem. Nu har de något att ta ställning till. Det är lättare att se vad folk går för. Det är ju lite tragiskt så klart att den italienska maffian på sista tiden även etablerat sig i våra svenska förorter och att Astraliven är så beroendeframkallande...Men jag vet inte om det var så mycket bättre förr.Folk läser mer nu än förr och jag är mån om att lyfta fram författare från Tredje världen för barnen, ja någon gång även för magnaten och han var väldigt positiv faktiskt...

2 kommentarer:

  1. Ja, och de allra fattigaste får väl nöja sig med ett litet grått snörliv från någon välgötenhetsorganisation.
    Nej, vägra välja, vägra konsumera mer prylar, återanvänd, låna på biblioteket!

    SvaraRadera
  2. Såhär framåt natten och sent i bloggens tidsflöde. Framtid? Jag tycker mig känna väl igen den värld du har beskrivit...om än med något annorlunda ordval?
    Och Ingrid, du har så rätt men jag funderar ändå på om vi egentligen kan välja att vägra välja?
    Pensionerna, elen, telefonin etc - där kan jag inte vägra, där kan jag bara svälja och hoppas att jag valde någorlunda rätt (och smart). I fråga om biblioteken - kan jag där välja själv vad jag vill ha för utbud? Har inte valet redan gjorts för "mig", den genomsnitttliga användaren som inte förväntas läsa för smalt, för svårt för etc? Jag har svårt att se att valen som kan göras i dagens massutbudssamhälle är reella, Jag tror att just denna mängd (möjliga val/det enorma utbudet) i högre grad än tidigare ger näring åt - och samtidigt skapar förtvivlan inför, naturligtvis - förhoppning om att man lever det liv man själv valt.

    SvaraRadera