Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

måndag 9 februari 2009

Ge mig mer pengar

Jag har problem med skillnader. Undrar vad det är för tankefel som gör att de flesta av oss tror att skillnader måste finnas. Att det finns någonting i avundsjukan och skillnaderna som är en slags drivkraft i samhället, vilket för med sig en hel del ont.

För egen del har jag inga problem med att förstå vem jag är och varför, vilket beror på att jag är sjukligt analytisk. Jag har extremt klart för mig vilka dumheter eller olater som lett mig bort från vissa mål, en förmåga som emellanåt kan kännas som mental böldpest. Den hjälper mig inte, ger mig bara ångest. Samtidigt förstår jag hur jag nått de mål jag nått. Jag har en god grundförståelse för mitt liv och är på ett sätt inte särskilt avundsjuk.

Men jag skulle vilja ha mer pengar. Nog vet jag att mitt sätt att motivera att jag vill ha mer pengar också är en produkt av min hjärnas lite omständliga krav på att det alltid skall finnas en vettig analys bakom det mesta. Jag vet att driften efter pengar kom först, sen hittade jag på en analys, för jag skall lura mig själv att tro att jag är bättre än jag är.Men analysen är bra.

Om jag fick mer pengar så skulle jag bidra mer till ett ekologiskt hållbart samhälle. Infrastrukturen i mitt närsamhälle skulle påverkas positivt genom mina regelbundna besök på krogar och skönhetssalonger. Jag skulle betala in mer skatt till kommunens och statens verksamhet. Jag skulle köpa närproducerad mat och stödja det lokala kulturlivet. Jag skulle köpa dyra kläder som inte var tillverkade av barnarbetare eller skamligt billig arbetskraft. Jag vill ha kläder designade av mästare av samma orsak som jag vill läsa litteratur skriven av mästare.

Även som turist skulle jag vara föredömlig. Eftersom jag var rik så skulle jag ha tid att ta tåget ut i Europa och ägna mig åt ekoturism. Kort sagt om jag var rik så skulle jag kunna vara en bättre människa. Är rika bättre människor generellt? Tror inte det, det är därför de skulle släppa fram mig. Om de rika lät mig bli en av dem så kunde jag ställa upp som den goda representanten. Låt mig bli rik. Amen.

1 kommentar: