Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

söndag 24 oktober 2010

Rom i regnet

I min barndom, för hundra år sedan grovt räknat sjöng Ulf Lundell "Rom i regnet". Ja han har väl sjungit den sen också men det var 1979 det började. Nu har jag själv lärt mig att dricka rom, fast en annan sort, inte den ljusa lena, utan den lite strävare och mörkare (lagrad) Under sensommaren blev jag introducerad till blandningen av lagrad rom, kaffe och mörk choklad. En kraftig symfoni för gommen och bra energi om man behöver hålla sig uppe några extra timmar framåt nattkröken. Men det är starkt runt 45% så man kan inte dricka mycket om man verkligen vill hålla sig pigg. Själv är jag mycket förtjust i allt som är mättat, som gör att det är nog med bara lite, som en koncentrerad stund av välbefinnande. Ett slags illusion av det fullkomliga, plötsligt fångat, för att sedan snabbt lämna och ge minnet av en skillnad. Sedan det oerhört smakfulla av det lilla, ett slags asketism i all njutning. Precis så blir det med en välbryggd kopp starkt kaffe, mörk choklad och en trea rom. Här finns en sajt om lagrad rom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar