Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

lördag 29 augusti 2009

Göteborg brinner!

Jag är ingen expert på integration eller segregation. Jag växte upp i en värmländsk bondhåla och de enda utomeuropeiska invandrare jag träffade under min barndom var de afrikanska tavelförsäljarna som kom cyklande om somrarna. Men sedan i tjugo år har jag i alla fall arbetat eller bott i mångkulturella miljöer. Nu jobbar jag i en mångkulturell miljö, men bor i Linnèstaden. En tämligen vit och medelklassig miljö mitt i staden.Att jag och min familj valt att bo här är för att vi gillar att vara bland likasinnade. Tycker det känns tryggt att barnens kompisar har värderingar som är ungefär som våra egna. Kort sagt, vi bor här i vårt vita medelklass ghetto av ungefär samma anledning som andra sociokulturella väljer att bo tillsammans, man trivs bäst med likasinnade det gör vardagen enklare. Dock har jag aldrig hört någon säga att de ska försöka skilja på oss, få oss att flytta till andra områden eftersom vi utgör ett så stort problem när vi blir för många på samma plats. Men jag tror egentligen att vi är lika stor del av problemet som någon annan grupp. Man rör sig i sin lilla klick. Pratar inte några djupare samtal med andra än de sina. Här finns många som är vänster, som är för en humanare flyktingpolitik. Men när det gäller det egna livsvalet så agerar de som vilken Sverigedemokrat som helst.

Just nu brinner det i Göteborgs förorter. Jag kan inte avgöra ifall det beror på att landet befinner sig i i en stor kris, men i likhet många andra benägen att tro att det verkligen är så. Vad man än tycker om problemet, att det är idioter som har tänt på , eller att det är tecken på en misslyckad integrationspolitik så önskar jag att vi andra, som bor i någon annan del av Göteborg någon gång kan fatta att det är allas problem. Naturligtvis kan vi följa den amerikanska modellen; ändra vapenlagarna, så att vi blir trygga av våra pistoler, bo i "gated community". Men problemen försvinner inte på så sätt, de blir bara större och större.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar