Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

fredag 1 maj 2009

Kina, 1 maj och konspirationsteorier.

Egentligen så kan jag sluta med att skriva om det dominerande västerlandet. För Kina är definitivt på väg. Snart dominerar de och jag kommer ha svårt att förstå vad som var problemet med anglosaxerna.

Kina märks exempelvis på att jag häromdagen kom hem med två kinesiska filmer. Som om det vore min egen idé är mitt intresse för den kinesiska filmen plötsligt större än tidigare, eller återerövrat. Under åttiotalet när jag fortfarande var öppen och lite utanför allting hade jag ett genuint intresse för kinesisk film. Nu befinner jag mig mitt i livet, simmar mitt i strömmen. Alla tankar som når mig visar sig alltid komma från någon annan och därför har jag återigen kommit i kontakt med detta kinesiska.

Obegripligt hur det egentligen hör ihop; inflationen av kinesiska varor i vårt samhälle och vår plötsliga öppenhet för kinesisk kultur. Sådant som tidigare verkade svårtillgängligt och obegripligt är plötsligt ganska populärt. Hur kan det bli enkelt att förstå bara för att vi har mer kinesisk plast hemma? Plastprylarna är ju skit men filmerna är riktigt bra. Trots allt är det lite märkligt att skitprodukter producerade i låglönefabriker kan ge oss förtroende för deras kultur. Har den kinesiska plastens inverkan på vår film och klädkultur något med kommersialismens skadliga biverkningar att göra? Eller är det snarare kommersialismens goda effekter?
Eller är kulturen inte bra? På något sätt måste väl filmen i detta föga demokratiska land spegla dess samhälle. Har vår öppenhet för att konsumera lågkvalité gjort oss avtrubbade även inom det kulturella området så att vi inte ser bristerna utan istället håller på att börja tycka att Kina är ett hyvens ställe? Vi kanske redan på sätt och vis tycker att det är okej med begränsningar i yttrandefrihet och demokratiska rättigheter? Jag har sett vissa tecken på det.

Någon jag känner frågade sin arbetsgivare om lämpligheten i att engagera sig i en viss fråga på fritiden och fick reda på att engagemanget inte ansågs så lämpligt. I dag på 1 maj buade unga människor när Wanja Lundby-Wedin skulle hålla tal. Hennes partikollega Nalin Pekgul blev arg och menade att bu-roparna inte respekterade demokratin. Väldigt konstigt eftersom just bu-ropandet måste ses som en effekt av demokratin och yttrandefriheten.

Kina är på väg att nästla sig in i vårt medvetande. De håller på att ta över världen. Ja de vill till och med köpa Volvo. Om vi inte ser upp kommer snart de västerländska indieklubbarna fyllas av folk i Maokostymer som buar på befallning. I Kina kommer man ha blonderat hår, , köra billiga volvo och ha billiga Dolce Gabbana jeans.

2 kommentarer:

  1. Nu missförstår jag dig lite med avsikt. Jag tror att Kina är ett riktigt hyvens ställe - det är bara de som besitter makten som inte är så hyvens med rättigheter, yttrandefriheten och andra demokratiska former för samhällslivet!
    Det kan ju naturligtvis aldrig vara ok med förtryck av det slaget, och ett påkallat burop är inte ett vitten värt!
    Emellertid undrar jag om det verkligen är den kinesiska kulturen som tränger in och tar över? Är det inte samma varg (fast klädd i fårkläder)som alltid - kommersialismen, och då med framför allt västerländska attribut. Här kan man nästan säga stackars Kina i dubbel bemärkelse!
    Förhoppningsvis förmår de många buropen göra skillnad för Kina är på G i maskopi med kommersialismen.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror att det är kommersialmismen. Ville inte bara skriva det själv :-). Jag älskar verkligen kinesisk film. Så härligt med något som kommer någon annanstans ifrån, så väsenskillt från det vanliga. Men det finns så många andra kulturer här i landet, alltså invånare med annat etniskt ursprung än svenskt och som har kulutryttringar som vi borde kunna ta till oss på ett annat sätt, inte minst för att få en större helhet och kulturell rikedom i samhället. Men det finns inte samma kommersiella makt från dessa kulturer, och därför har vi också störrre fördomar mot deras kulturyttringar och avfärdar dem bland annat för att vi tycker att de verkar komma från lite läskiga strukturer. Istället hänger vi oss extremt konstruerade deckarhistorier från hederlig svensk mark. Och Kina har också på något knepigt sätt trots allt en trevlig stämpel. Förmodligen bara för att de har så mycket rött och har en estetik som passar ihop med den minimalism som många av oss gillar.. Jag menar bara för att det inte är slöjtvång i Kina så betyder det inte att det är ett hyvens ställe. Natti natti

    SvaraRadera