Livstilsblogg

Jag skriver för att foga samman tillvarons olika essenser. Inte för att gå emot rådande ideal utan för att få ett bra liv. Förresten så finns det många rådande ideal jämsides och hittar man inget man trivs med så får man skapa sig något eget.

söndag 3 april 2011

Bensin i blodet

Bensin i blodet är inte som Docent död påstod när man är en ung man på en moped. I morse blev det verkligt för mig att bensin i blodet är man haft fullt upp under en vecka och därför inte hunnit med sin motion. En vecka som det hänt mycket roligt men också väldigt mycket att bearbeta, som måste ta sig ut i kroppen för att riktigt bli begripligt. Så är det i alla fall för mig. Första fria dagen som råkar vara i dag vaknar jag därför lycklig klockan 7.0, redo att ta en promenad i skogen innan allt drar igång, som det brukar göra på söndagar med simskola och friidrottsträning eftersom vi tycker det är viktigt att barnen får röra på sig för att deras tillvaro skall bli begriplig. Promenaden blir dock inställd eftersom det regnar och regnkläderna aldrig funnits. Ett fint vårregn som man borde vara glad för. Som berättar väldigt tydligt att nu är detta med snö förbi. Snart kommer gatorna fyllas av människor som ser lyckliga ut. Fyllos kommer att dansa omkring till tonerna av Frälsningarméns orkester som spelar Härlig är jorden. Jag och min familj kommer att se till att äta så många middagar som möjligt ute i parken. Ändå är jag bara frustrerad för att det är något som bubblar i kroppen, som gör att tankarna inte kan fångas ihop och ramla ut snyggt på ett papper. För det var ju det som skulle hända efter promenaden. Jag skulle börja skriva på min blogg igen och känna mig hel. Eller också är det så att jag har hamnat i helvetet. Det finns vissa indikatorer på att helvetet brutit ut på jorden och att regnet i själva verket är syndafloden. Här kommer några sådan tecken:

- Finansministern går ut och säger att kommunanställda har för höga ingångslöner. Det verkar som att alla skattepengar som går till hederlig verksamhet som barnomsorg och rimliga löner är av ondo. Men riskkapitalister får tjäna pengar på friskolor och man får skattereducering för att avlöna en lyxkock på fina festen. Eller är jag med i Kalle Anka? Emellanåt får jag känslan av att Anders Borg är Joakim von Anka är samma person.

- Företagsposten i Gamlestaden flyttar till Konsum. Frågan är när biblioteket flyttar in i Konsum. Från låntagare finns redan förslag på samarbete.

- Grannarna förväntas få en 30 % hyreshöjning för en renovering som de inte är överens med hyresvärden om att de behöver. Många kommer inte ha råd att bo kvar.

Fast ljuset i mörkret är förutom våren också åklagaren i muthärvan som uttalar sig om girighet, hur den drabbar folk som inte har det dåligt. Här finns en möjlighet till filosofisk eftertanke för fler än våra fyllos som dansar till Härlig är jorden.

Här kommer förresten Docentent döds idé om Bensin i blodet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar